Selasa, 31 Mac 2009





Logik cara orang tak habis sekolah seperti saya menyatakan, kalau sebagai orang nombor dua pun tak bagus, lagu mana nak jadi bagus sebagai orang nombor satu?Mungkin yang Dr Mahathir nak cakap ialah Najib tak berkesan sebagai orang nombor dua apabila beliau gagal meluruskan bengkang-bengkok orang nombor satunya. Kalau begitu, apa jaminan dia boleh luruskan bengkang-bengkok dirinya sendiri?Mungkin juga dia dianggap tak bagus kerana dia tak berani tegur salah silap orang nombor satunya.

Kalau begitu, apa jaminan dia boleh sedar dan tegur salah silap dirinya sendiri?Tak payahlah nak sentuh hal peribadi. Dalam soal main politik yang jadi core businessnya pun Najib dah langgar undang-undang ("in conflict with the law," kata Dr Mahathir) di Perak (sila baca posting bertajuk "Bukit Gantang: Pilih kuasa rakyat atau kaki langgar undang-undang?").

Itu belum lagi jadi Perdana Menteri. Ketika itu, masih ada orang nombor satu yang Najib, seperti digambarkan Dr Mahathir, follow blindly (ikut membabi-buta).Bagaimana kalau jadi orang nombor satu? Apa lagi yang akan dilanggar lari oleh Najib?Dalam berita bertajuk "Najib: Jangan membuat andaian tentang saya...,"

Malaysiakini 28/3/09 melaporkan Najib berkata:

"Kalau hendak nilai saya, nilaikan berdasarkan tindakan saya, bukannya berdasarkan khabar angin".Tak pa la, kita nilaikan berdasarkan tindakannya. Jangan nilai berdasarkan khabar-khabar angin seperti berikut:Raja Petra Kamarudin pernah menyatakan:
"Sah! (Datuk Seri Dr) Rais Yatim menziarahi Tun Dr Mahathir Mohamad di hospital beberapa hari lalu dan mengakui apa yang ditulis Malaysia Today dalam Dolahgate dan Operation Deep Throat adalah benar."Siapa kata Malaysia Today menulis perkara tidak benar? Sudah tentu ia benar. Jika tidak, mereka tentu membuat laporan polis dan hari ini saya mungkin berkongsi lokap dengan Razak Baginda".

Yang bukan khabar angin ialah berita bertajuk "Tiada bukti sogok di Kubang Pasu" di mana Utusan Malaysia 29/6/07 melaporkan:
Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, Lembaga Disiplin Umno tidak menemui sebarang bukti kukuh berlaku sogokan wang dan salah laku dalam pemilihan perwakilan pada Mesyuarat Umno Bahagian Kubang Pasu, 9 September lalu.Kita anggaplah Najib tak bohong. Kalau Najib tak bohong, adakah Dr Mahathir menyebarkan khabar angin apabila beliau berkata:

Semua tahu bahawa wang sebanyak RM200 diberi kepada wakil-wakil ke mesyuarat Bahagian Kubang Pasu supaya tidak mengundi saya untuk menjadi wakil ke Mesyuarat Agung Umno pada tahun 2006 (Lihat juga berita bertajuk Ahli Umno Kubang Pasu buat aduan mengenai politik wang (Malaysiakini 29/9/06) dan Penyokong Dr M di Kubang Pasu terima SMS ugutan (Malaysiakini 16/9/06).

Cukup satu contoh mengenai apa yang Najib dakwa sebagai khabar angin. Saya ambil contoh itu kerana ia melibatkan Dr Mahathir yang dilihat atau hendak dilihat sebagai sebagai tukang restu Najib.Saya tak naklah tulis bagaimana Najib memalukan orang-orang Umno apabila beliau membisu dan termoyok macam kucing basah apabila dijerkah sebagai pembunuh oleh Gobind Singh Deo dalam Dewan Rakyat.


Tak payahlah tulis tentang kenyataan Burmaa Oyunchimeg dalam mahkamah. Tak perlu juga tulis tentang SMS yang tidak dinafikan oleh Najib.Hanya saya masih tertanya-tanya, bilakah Najib akan memperolehi restu seratus peratus?

Dalam tulisannya yang bertajuk "Ready to ring in the changes" (The Star 29/3/09) Joceline Tan menyatakan:

Later on, the elder statesman said he went because he was confident that Muhyiddin was capable of bringing changes to Umno but reserved his endorsement for Najib.Barangkali Najib tak kisah. Tak tu pun, seperti yang pernah dia kata melalui SMSnya kepada Datuk Shafee Abdullah, peguam Abdul Razak Baginda ketika itu, "All is not lost"...