Selasa, 3 Februari 2009

Jamal & Osman.... Maafkan teman. Semuanya kerana rakyat

Posted by Mmamat :

Ini komen akhir saya tentang dua exco itu. Komentar untuk merumuskan mengapa mereka berdua menjadi ‘satu senpun tak laku’. Sekiranya SPR memutuskan tiada PRK, anggaplah mereka berdua telah ‘mati’. Mati bersama ego tamak hakap dan haloba.

Sebaik sahaja PRU 13 berjaya memenangkan PR di Perak, saya dihubungi oleh pimpinan PKR negeri menanyakan pendapat saya tentang siapakah yang layak menjadi MB Perak. Secara spontan saya menjawab bahawa tiada seorangpun YB PKR Perak yang menang layak menjadi MB. Calon-calon MB PKR telah tewas di Kg. Gajah, Bukit Chandan dan Bota. Saya tegas mencadangkan jawatan MB itu diberikan kepada PAS. Berikan jawatan MB kepada Nizar kerana Nizar lebih memahami PKR berbanding rakan-rakan PAS yang lain. Ini kerana MB Nizar adalah adik kepada arwah Cikgu Khalil Shah, mantan Pengerusi Perhubungan PKR Perak. Jikalau arwah banyak idea, tentulah adiknya juga begitu. Mungkin lebih hebat lagi kerana Nizar lebih mudah menggarap dan mengolah perjuangan PAS dan PKR untuk disebatikan dalam pentadbiran negeri.

DAP akan menyokong sesiapa sahaja yang dicadangkan oleh PKR.
Pelik bin ajaib, si Jamal ada hati nak jadi MB Perak. Gara-gara kerenah si Jamal inilah, tarikh angkat sumpah MB Perak tertangguh. Betapa malunya PR Perak kerana istana menunjuk ajar mereka melalui Aku Janji yang mesti ditandatangani oleh semua YB PR. Mereka bersumpah taat setia bersama PR. Jikalau tidak setia dengan PR, maka kerusi DUN diistiharkan kosong serta merta.

Si Jamal dilantik sebagai exco walaupun tidak layak. Exco Pertanian. Exco yang akan menghubungkan terus kerajaan negeri dengan masyarakat Melayu kampung melalui aktiviti-aktiviti pertanian. Exco yang boleh menerobos kubu-kubu kuat di kampung-kampung UMNO. Tetapi rupa-rupanya si Jamal ini yang diterobos oleh UMNO.

Si Jamal dan sahabatnya si Osman gagal menyerlahkan bidang tugas mereka selaku exco di Perak. MB Nizarpun bosan dengan kerenah mereka berdua yang hanya ‘makan gaji buta’. Pimpinan PKR Perak yang diterajui oleh Hj. Ismail ketika itu meminta agar kedua exco ini membentangkan program yang berkaitan dengan bidang tugas exco mereka kepada parti. Mereka gagal. PKR Perak cuba untuk membantu mereka dengan menawarkan segala kepakaran yang berkaitan dengan pertanian dan pelancongan. Kedua exco tetap begitu, ‘bodoh sombong’.
Lalu si Jamal mengadu kepada Azmin dan seterusnya Azmin memanjangkan kepada DSAI. PKR Perak telah mengganggu tugas mereka sebagai exco. Mereka mendakwa tidak boleh buat kerja selagi ada Hj. Ismail di kerusi tertinggi PKR Perak.

Mereka tiada kuasa mutlak melaksanakan program pembangunan ekonomi pertanian dan pelancongan negeri. Ketidakpuasan hati mereka didengari dan dipenuhi oleh DSAI. DSAI cuba berprasangka baik, mungkin betul luahan hati si Jamal ini. Lagipun DSAI tahu bahawa Hj. Ismail sememangnya garang dan tegas memimpin PKR Perak. Lalu Hj. Osman yang sememangnya rapat dengan si Jamal dilantik semula sebagai Pengerusi Perhubungan PKR Perak dan si Jamal pula dilantik sebagai timbalannya. Akhirnya si Jamal telah memiliki kuasa yang mahu dimilikinya. Mudahlah si Jamal merangka dan melaksanakan pembangunan pertanian negeri nanti.

Tunggu punya tunggu, nanti punya nanti, satu habuk ideapun tiada yang keluar daripada mulut mereka berdua sama ada melalui mesyuarat exco negeri yang dipengerusikan oleh MB Nizar atau melalui mesyuarat PKR Perak. Sebab itu saya pernah katakan bahawa mereka tiada nilai walaupun satu sen. Mereka pergi bukan dihalau, tetapi pergi kerana menanggung malu yang amat sangat. Malu kerana kebodohan dan ketenginan mereka telah begitu terserlah. Mereka berasa begitu kerdil berhadapan dengan MB dan rakan-rakan exco yang lain. Mereka melarikan diri kepada UMNO walaupun sedar yang UMNO hanya memperalatkan mereka. Saya pernah menulis sebelum ini bahawa kedua exco ini tiada nilai kepada UMNO setelah YB. Bota keluar daripada UMNO. Padan muka mereka berdua.

Saya yakin mereka hilang bukan kerana tawaran wang berjuta. Mereka mengadap UMNO bukan kerana minta dibebaskan daripada kes rasuah yang akan mula dibicarakan pada 10 Feb. ini. Kaitan mereka dengan kes ini begitu longgar. Mustahil si Jamal tidak mengerti dengan permainan helah UMNO. Mustahil si Osman memerlukan wang berjuta kerana diapun datang daripada keluarga berada. Mustahil .. mustahil ..

Kecuali satu alasan sahaja, mereka hilang kerana malu kepada rakyat Perak. Mereka malu akan sifat kebodohsombong mereka kepada MB dan PKR. Mereka malu berhadapan dengan rakyat dan penyokong yang mengundi mereka di DUN Behrang dan Changkat Jering. Mereka malu secara bersama. Hari ini mereka sakit bersama lagi. Macam-macam ..
Rumusannya, mereka hanya pandai komplen tetapi tidak pandai buat kerja. Eloklah beredar ..
Jamal .. Kite tetap kawan walaupun kite berkelahi kerana rakyat. Nanti kita pegi tengak bola sama-sama yer. Teman belanja mike makan kueytiaw kerang dan teh tarik sebelum masuk stadium. Mike jangan ceghite lagi pasai politik. Kite citer pasai bola pulak. Teman janji tak citer lagi pasai mike di sini.

Posted by Mamamat at 10:00 PM 2 comments