Khamis, 25 Februari 2010

AMK Selangor Pertahan Kerajaan Selangor Dalam Isu Air


Kenyataan Media

Angkatan Muda Keadilan Selangor

Parti Keadilan Rakyat

25hb Februari 2010

AMK Selangor Pertahan Kerajaan Selangor Dalam Isu Air

Angkatan Muda Keadilan Selangor bertegas mempertahankan pendirian Kerajaan Selangor berhubung tindakan SYABAS membawa kes ke mahkamah apabila tuntutan kenaikan tarif air ditolak. Syabas bulan lalu menghatar notis undang-undang menuntut Selangor membayar pampasan Ringgit Malaysia : tiga ratus tiga puluh sembilan juta kerana tidak membenarkan kenaikan harga itu tahun lalu.


Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mendedahkan bahawa Syabas mendesak supaya harga air dinaikan 30 peratus pada tahun lalu, namun tuntutan itu di tolak oleh kerajaan negeri. Sehubungan dengan itu, AMK Selangor menuntut dan mendesak pihak SYABAS agar mengutamakan rakyat dan memikirkan kebajikan rakyat sebelum menaikkan tarif air.

Tindakan Kerajaan Selangor yang menolak tuntutan ini jelas menggambarkan keprihatinan kerajaan terhadap kepentingan rakyat yang perlu diutamakan.AMK Selangor amat memuji tindakan bijak dan prihatin kerajaan Selangor dalam isu ini yang tidak sekali-kali berkompromi dan tunduk atas nama kepentingan rakyat Selangor.

AMK Selangor juga mengulangi desakan yang dibuat oleh Penasihat Ekonomi Kerajaan Selangor sebelum ini, Dato’ Seri Anwar Ibrahim agar kerajaan pusat mengembalikan aset air dan pengurusan air kepada kerajaan Selangor semula. Atas tindakan SYABAS untuk menaikkan tarif air ini maka AMK Selangor tampil mempertahankan pendirian kerajaan Selangor yang komited mempertahankan kebajikan rakyat.

Kita tidak mahu SYABAS menaikkan tarif air kerana jelas ia akan membebankan pengguna tatkala perkembangan ekonomi rakyat masih belum pulih sepenuhnya. Malahan ia akan menjejaskan kualiti hidup rakyat yang perlu membayar lebih tatkala ura-ura kenaikan tarif elektrik,kenaikan harga barangan dan perkhidmatan serta perlaksanaan sistem cukai GST yang masih dipertikaikan akan dilaksanakan kelak.

Kesungguhan dan komiten kerajaan Selangor untuk menyelesaikan isu air ini dalam agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor akan terus dipertahankan bersama-sama oleh AMK Selangor dengan sokongan dan dokongan mantap rakyat. Kita mahu rakyat Selangor menikmati kualiti hidup yang baik serta mendapat mutu serta kualiti perkhidmatan bekalan air pada tahap yang terbaik dan pada harga yang rendah .

Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan

Angkatan Muda Keadilan Selangor