Khamis, 1 Januari 2009


raziman atan to me show details 9:08 PM (16 hours ago) Reply


1 raziman Jan 1st, 2009 at 12:58 pm


Surat Terbuka kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim [2]


Selamat Tahun Baru Hijrah 1430H dan Selamat Tahun Baru 2009M DSAI,Saya salah seorang ahli PKN 1999 dan PKR 2004. Dua kali masuk Parti, setiap malam ikut ceramah Dato Seri dari kena pecat TPM 2 Sept 1998 sampai malam DSAI kena tangkap malam 20 Sept 1998.


Dato Seri,Tolonglah dengar masalah orang dalaman Parti terutamanya dari ahli2 akar umbi dan dan ahli2 yang sejak dari zaman "REFORMASI" yang DSAI akan laungkan setiap kali berceramah masa belum menang PKR di Selangor dulu. Tapi sekarang jarang sangat kami dengar seruan keramat itu dari mulut Dato Seri sendiri mahupun dalam Kongres yang ke5 baru2 ini. Seolah2 DSAI sudah lupa kata2 itulah yg telah menaikkan semangat kami pejuang2 REFORMASI masa Dato Seri diterajang Mahathir dari UMNO Sept 1998. Tak apalah…mungkin sekarang kata2 keramat REFORMASI tu dah tak relevan buat masa sekarang kerana PR dah menang 6 negeri tapi belum dan dapat memerintah Negara Malaysia ini lagi Dato Seri. ada 8 negeri lagi negeri kena takluki. Negeri ke 6 yang saya maksudkan ialah Wilayah Persekutuan.


Apa yang saya nak tekan di sini ialah tentang keadaan ahli2 PKR di Negeri Selangor!!!!Berbagai rungutan ketidakpuashatian majoriti ahli2 dari kesemua 22 Bahagian PKR di seluruh negeri Selangor. Sila lihat kronologi2 yang kita boleh kongsi bersama dan 10 DALIL yang Tan Sri Khalid Ibrahim tidak layak untuk menjadi Ketua/Pengerusi PKR Negeri Selangor.


1. Wajarkah diadakan 100 hari Pemerintahan PR di Negeri Selangor pada Jun 2008yang telah membuka segala warna hati sebenar manusia bernama Tan Sri Dato' Abdul Khalid Ibrahim (TSKI) seorang bekas CEO PNSB/Guthrie dan macam2 jawatan Kopera ?.


2. Wajarkah beliau meletakkan segala kesalahan kepada Pegawai Khas beliau sendiri iaitu Tn. Hj. Yahya Shari yang sepatutnya amat layak menjawat Jawatan Setiausaha Politik dari Pegawai Khas di atas kegagalan dan kekecohan Sambutan 100 hari Pemerintahan PR ?


3. Wajarkah beliau melantik YB Nik Nazmi sebagai Setiausaha Politik beliau ditatkala Setpol beliau ini hanya berusia 26 tahun dan masih mentah dalam Politik negeri Selangor yang dah dikuasai oleh BN 51 tahun ini? Buktinya, beliau masih terkial2 nak mengingati Bahagian2 PKR yang terdapat di seluruh negeri Selangor dan Ketua2 bahagiannya mahupunali mengenOrang2 Kuat PKR diseluruh negeri Selangor ini.


4. Apakah kehebatan ilmu Politik TSKI yang membolehkan dia menerajui PKR di Negeri Selangor ini? Sedangkan beliau baru saja lebih kurang 2 tahun masuk PKR dan masih terkial2 juga mengingati 22 Bahagian Parlimen dan UPU2 Pilihanraya serta beliau masih tidak dapat mengingati nama2 kesemua AJK2 beliau di Bahagian Kuala Selangor dimana beliau merupakan Ketua Bahagian di situ. Ilmu politik beliau masa beliau di dalam UMNO dulu pun amat mendukacitakan dan menjelekkan. Beliau tidak mampu pun menjadi Ketua Cawangan di mana2 cawangan UMNO di Bahagian Kuala Selangor walaupun beliau merupakan seorang yang terkenal di negeri Selangor dan seorang yang KAYA RAYA di Kuala Selangor!


5. Wajarkah beliau mengeluarkan kenyataan dan tindakan yang menimbulkan berbagai reaksi dan kontravesi yang tidak sepatutnya dikeluarkan oleh Seorang Menteri Besar Selangor yang baru!

5.1 Mengeluarkan/Membenarkan kenyataan projek Babi di awal pemerintahanPR di negeri Selangor di mana Majoriti penduduk negeri Selangor ialah Masyarakat Melayu dan beragama ISLAM.

5.2 Mengeluarkan kenyataan UiTM patut membuka 10% kuota kepada Bukan Bumiputera di tatkala keadaan yang tidak memerlukan kenyataan itu dikeluarkan.

5.3 Membuat keputusan untuk menggantung Pegawai Khasnya dengan memberikan notis melalui SMS. Inikah cara CEO yang hebat mengambil tindakan terhadap pegawainya?


6. Tidak melayan ahli2 PKR dengan sebaiknya seperti melayan Pendokong2 UMNO dan BN yang telah lama bersarang di SUK, PBT,Jabatan2 Kerajaan,GLC dsb. Sepanjang 2008 juga dah 10 bulan memerintah, TSKI tidak pernah sekalipun membuat sessi bertemu pendokong2 PKR dan beramah mesra atau membuat program dialog dengan pendokong2 Parti yg bersusah payah memenangkan PR pada PRU12. Beliau tidak pernah turun ke Bahagian2 untuk bertemu dengan AJK2 Bahagian yang menjadi pendokong kuat PKR walaupun beliau Ketua PKR Selangor. Beliau hanya pernah mengadakan pertemuan sekali dengan Pemuda PKR sepanjang 10 bulan menjadi Ketua. Difahamkan bila Pemuda membuat sedikit permohonan untuk memajukan ekonomi diri Pemuda, beliau memberitahu supaya kalau Pemuda nak berpolitik kena pandai cari duit. Macamana nak cari duit ? Jual baju, sticker, topi dan macam2? Inikah mentaliti Menteri Besar dan Ketua PKR Selangor?????? Sedangkan Pemudalah sayap Kanan sesebuah Parti Politik dan mereka inilah bakal mewarisi perjuangan PKR! Difahamkan juga Pemuda2 PKR Selangor ini juga telah memulaukan TSKI yang mereka anggap BODOH SOMBONG. Mungkin Ketua Pemuda PKR Selangor ni bukan orang Selangor, maka Tahun 2009 ni bolehlah digantikan dengan yang baru orang senegeri dengan TSKI kot!!!! Lagipun saya nampak Ketua Pemuda Selangor ni kurang ada UMMPH lah dan masih bersikap kebudak2an.


7. Kurang ada kemahiran dan kemungkinan tidak mahir dalam mentadbir rakyat dan ahli2 Parti Politik yang menguasai negeri. Pengalaman beliau hanya menjadi CEO syarikat koperat. Dalam Korperat semua pekerja berbayar dan bergaji. Itu yang beliau boleh arah itu dan ini. Tapi rakyat negeri Selangor ada 5 juta orang berbagai kaum, bangsa, agama dan berbagai perangai dan latar belakang.


8. Tidak mengutamakan kepentingan Parti yang beliau telah gunakan sebagai satu wadah untuk menjadi ADUN Ijok dan boleh dilantik sebagai Menteri Besar. Saya berani katakan bahawa kalau bukan TSKI jadi MB Selangor pun negeri Selangor boleh ditadbir dengan lebih baik. Kerana struktur kerajaan negeri yang ada sudah diatur dengan baiknya Cuma cara pentadbiran dan prinsip keadilan yang dipraktikkan tidak begitu berkesan sebelum ini. Contohnya, Dr Khir Toyo yang sebelum ini sebagai Doktor Gigi pun boleh mentadbir negeri Selangor selama 8 tahun. Jika Dr Khir Toyo tidak gelojoh dan mengamalkan sikap yang adil dan amanah sebagai seorang MB mungkin PR tidak mampu memerintah negeri Selangor yang kita sayangi ini. Yang penting seseorang indidu itu mempunyai pengetahuan minimum dalam soal pentadbiran.


9. Sikap semulajadi TSKI yang hanya mahu melayan orang2 yang mempunyai kepandaian dan mempunyai kelulusan untuk bergaul dengan beliau. Beliau tidak mempunyai sikap ramah kepada semua orang. Banyak kali saya lihat bila bersalam dengan orang mata beliau memandang ke arah lain. Sifat orang yang peramah dan perihatin terhadap seseorang ialah suka memandang dan merenung mata orang yang disalami itu. Saya harap Dato Seri pun kena tahu dan amalkan sikap ini sebagai pemimpin agung.


10. Majoriti ahli2 Parti Keadilan Rakyat negeri Selangor sekarang sudah muak dengan perangai TSKI sebab dia memang dah kaya raya sebelum masuk PKR. Hartanya berpuluh juta. Jauh lebih banyak berjuta kali ganda dengan nasib Rakyat Marhaein seperti saya yang duit kat poket tinggal sepuluh ringgit untuk berjuang.


Renung2kanlah wahai Pemimpin ku yang kusayangi Dato Seri Anwar Ibrahim yang masih aku hormati hingga setakat ini.


Wassalam,Raziman – Shah Alam, Selangor.1hb. Januari 2009