Rabu, 21 Januari 2009

Pembangkang Negeri Selangor Disaran Agar Membawa Isu Manfaatkan rakyat




Pembangkang Kerajaan Negeri Selangor Diseru Agar Timbulkan Isu-Isu Yang Bermanfaat Kepada Rakyat

AMK Selangor menempelak berbagai kenyataan-kenyataan akhbar yang telah dibuat sepanjang tahun 2008 oleh UMNO-BN yang diketuai oleh Bekas Menteri Besar Selangor Dato’ Seri Mohd. Khir Toyo. Kebanyakan kenyataan-kenyataan akhbar yang dibuat oleh pihak pembangkang adalah bermotifkan untuk mensensasikan berita tabloid dan cuba untuk mengkucar kacirkan pemerintahan Pakatan Rakyat di bawah kepimpinan YAB Tan Sri Dato’ Abdul Khalid Ibrahim selaku Menteri Besar dari Parti KeADILan Rakyat.

AMK Selangor berpendapat bahawa sekiranya Dato’ Seri Mohd. Khir Toyo berpendapat Kerajaan BN-UMNO dahulu yang dipimpin beliau selama hampir 8 tahun lebih hebat, kenapa tidak banyak program –program rakyat dilaksanakan seperti program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) yang telah diperkenalkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat seperti sekarang? Sedangkan tidak sampai pun satu (1) tahun Pakatan Rakyat memerintah Negeri Selangor, telah begitu banyak program yang memberi manfaat kepada rakyat Negeri Selangor. Ini menunjukkan bahawa Kerajaan BN-UMNO dahulu telah ditolak oleh majoriti Rakyat negeri Selangor dalam PRU ke 12, 8 Mac 2008 lalu.

Di samping itu juga, Kerajaan PR telah merancang sebanyak lima (5) strategi ditetapkan dan akan dilaksanakan dalam Bajet 2009, bersesuaian dengan tema bajet yang tertumpu pada agenda “Merakyatkan Ekonomi Selangor”.

Pertama : Merakyatkan ekonomi Selangor (MES)
Kedua : Mempertingkat hasil pendapatan negeri
Ketiga : Memperkasa modal insan
Keempat : Menguruskan perbelanjaan dengan cekap
Kelima : Memantapkan pembangunan negeri Selangor

Dalam pelaksanaan Fasa 1 ini, Agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor mengandungi Tiga (3) Fasa utama yang merangkumi 18 program. Sebanyak tujuh (7) program yang diumumkan kepada rakyat sempena Sambutan Majlis 100 Hari Pentadbiran Kerajaan Baharu tempoh hari, telah berjaya dilaksanakan.

Program-program tersebut meliputi Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS), Bekalan Air Percuma Bagi 20 M3, Hadiah Anak Masuk Universiti, Tabung Mesra Usia Emas, Program Peningkatan Pendapatan Hasil Daripada Bahan Batuan Dan Mineral, Pusat Khidmat Krisis Sehenti (OSCC) dan Tabung Pendidikan Anak-Anak Pekerja Ladang. Sejumlah RM35 juta sudahpun diperuntukkan oleh Kerajaan Negeri bagi menjayakan program-program tersebut.

Dalam Fasa ke 2, sebanyak enam (6) program telah dirancang dan akan dilaksanakan dalam 6 bulan pertama Tahun 2009 ini seperti Program Pertimbangan Cuti 14 Hari Kepada Suami Yang Isterinya Bersalin, Pertimbangan Cuti Sebulan kepada Wanita yang Kematian Suami, Caruman Takaful kepada Orang Kurang Upaya dan Anak Yatim, Bantuan kepada Peniaga Muda dan Bimbingan Perniagaan kepada Belia.

Manakala dalam Fasa ke 3 pula, ia akan dilaksanakan mulai Bulan Julai 2009 yang merangkumi lima (5) program bagi merealisasikan Agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor. Program ini antaranya, memberi bantuan anak ke nurseri, bantuan anak pra-sekolah berasaskan tahap kemampuan keluarga, membina lebih banyak premis dan mewujudkan zon-zon industri kecil dan sederhana (IKS) di seluruh daerah, mewujudkan program inkubator, dan menyediakan latihan keusahawanan di seluruh Negeri Selangor.

AMK Selangor juga amat bersetuju dan menyokong dengan segala bentuk Program yang telah dilaksanakan dan akan dilaksanakan memandangkan ianya amat menguntungkan keseluruhan rakyat Negeri Selangor tanpa memikirkan latar belakang politik, tanpa mengira kaum dan agama serta melibatkan semua golongan muda dan golongan tua akan mendapat manfaat yang sebaiknya.

AMK Selangor juga berharap segala Strategi Belanjawan Negeri Tahun 2009 ini akan dapat mencapai sasarannya dan perlaksaannya dapat dijayakan dengan sebaiknya. Maka seharusnya Dato’ Seri Mohd. Khir Toyo memandang dan meneliti Startegi ini dengan sebaiknya dan membangkanglah dengan cara yang berhemah dan bersopan. Memang diakui dalam awal pemerintahan PR ada sedikit cacat dan cela berlaku. Tetapi semua cacat dan cela tersebut akan dikenalpasti dan ditangani dengan sebaik mungkin.

AMK Selangor menyeru agar pihak pembangkang jangan lagi mengheboh-hebohkan isu yang tidak popular dan tidak berfaedah seperti isu pembelian kereta Toyota CAMRY. Beliau juga tahu bahawa kos pengendalian kereta Proton Perdana V6 adalah jauh lebih tinggi selepas tempoh 2 tahun penggunaannya terutama dalam penyelenggaraan “Gear Box”.


Saya juga telah berpengalaman lebih dari 10 tahun dalam industri Automotif dan telah berkhidmat dengan Syarikat Pembekal Proton lebih 4 tahun. Pembelian Toyota CAMRY juga telah dapat mengurangkan kos penyelenggaraan yang tinggi sekurang-kurangnya selama 2 tahun dan kos pembelian juga akan dapat dikurangkan dengan penjualan kereta Proton Perdana V6 yang lama secara tender. Pembelian kereta rasmi yang baru untuk Kesemua Exco juga adalah berpatutan dengan status negeri yang termaju di Malaysia dan jauh lebih murah jika dibandingkan dengan pembelian kereta Mercedes Benz yang telah dibuat oleh Kerajaan Negeri Terengganu.

“Ke Arah Selangor Yang Lebih Cemerlang”

Mazli Saring,
Ketua Penerangan AMK Selangor
019-3682855