Khamis, 13 Mei 2010

AMK Selangor Kecewa Ketua Polis Negara dan Selangor Enggan Mohon Maaf Kepada Keluarga Mangsa Aminulrashid

Kenyataan Media

Angkatan Muda Keadilan Selangor

Parti Keadilan Selangor

13hb Mei 2010

AMK Selangor Kecewa Ketua Polis Negara dan Selangor Enggan Mohon Maaf Kepada Keluarga Mangsa Aminulrashid

Angkatan Muda Keadilan Selangor kecewa dengan keengganan Ketua Polis Negara dan Selangor memohon maaf kepada keluarga mangsa arwah Aminulrashid akibat tembakan pihak polis. Perkara sedemikian amat mendukacitakan kerana sewajarnya pihak PDRM wajar menunjukkan professionalismenya.

AMK Selangor yakin, maruah dan imej PDRM tidak akan jatuh merudum jika bersedia memohon maaf secara terbuka kepada keluarga mangsa. Malahan imej tercalar teruk mutakhir ini boleh diperbaiki dengan kesediaan permohonan maaf.

PDRM sewajarnya membersihkan nama baik arwah Aminulrashid dengan dakwaannya sebelum ini. Kita mahu pihak keluarga tidak dibebani dengan dakwaan yang dikemukakan pihak PDRM sebelum ini.

Dalam pada itu,AMK Selangor menggesa sekali lagi agar standart dan prosedur PDRM diperbaiki dan perkemaskan untuk menangani daripada kejadian sedemikian berulang kembali. Kita yakin,pasukan PDRM mampu menangani situasi sedemikian dengan baik kerana mutu dan kerja professionalisme PDRM sebagai pasukan keselamatan amat diperlukan oleh rakyat dan negara.

Kita juga menggesa agar tekanan kerja yang dihadapi oleh pasukan polis selama ini dikaji dan diperbaiki . Ia untuk memastikan mereka mampu menangani bebanan tugas dan amanah yang amat berat dan mencabar. Sehubungan dengan itu,langkat terbaik ialah memastikan kebajikan anggota PDRM terus diutamakan seperti sistem perumahan yang baik serta selesa, kebajikan keluarga anggota polis diberi perhatian dan sistem gaji yang bersesuaian dengan ekonomi semasa.

Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan AMK Selangor