Jumaat, 19 Disember 2008

KESIAN MB S'GOR KENA MAIN2 DENGAN JKR...

19 December 2008

ISU TANAH RUNTUH : KERAJAAN PR TIDAK DIIKTIRAF ~ Ref Malaysiakini

Kalau sebelum ini kita sedar dan faham bahawa kelima-lima kerajaan PR sering diketepikan dari menyertai semua mesyuarat-mesyuarat melibatkan kementerian dan sebagainya, kini agensi kerajaan juga mengambil langkah yang sama.

Jelas sekali agensi kerajaan ini turut sama mengamalkan sikap tidak bertamadun.
Semalam, Kerajaan Selangor mempersoalkan keputusan Jabatan Kerja Raya (JKR) yang enggan memberikan laporan geoteknikal dan siasatan Institut Kerja Raya Malaysia (Ikram) berhubung status keselamatan Bukit Antarabangsa ekoran tragedi tanah runtuh dua minggu lalu.
Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, tindakan agensi tersebut bercanggah dengan apa yang dijanjikan JKR kepada kerajaan negeri ketika sesi dialog bersama dua kumpulan wakil penduduk Ahad lalu.

Kerajaan PR yang dipilih secara sah dinafikan hak selaku kerajaan yang memerintah negeri tersebut dan juga kerajaan yang bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku di dalam negeri mereka. Tindakan JKR ini merupakan satu tindakan yang jelas tidak bertamadun dan menghina bukan sahaja kerajaan negeri malah rakyat negeri Selangor juga dihina.
Malangnya jika sesuatu yang buruk berlaku kerajaan pusat dan agensi kerajaan menuding jari menyalahkan kerajaan negeri kerana tidak proaktif kononnya. Sebagai contoh bekas Menteri Besar, Khir Toyo mendakwa kerajaan negeri tidak melakukan pemantauan kepada semua projek tanah tinggi tidak sebagaimana yang dilakukan oleh kerajaannya sebelum ini.
Posted by SOFI WAHAB at 08:38