Sabtu, 6 Jun 2009

AMK SELANGOR DESAK AGAR DALANG SKANDAL PKFZ DI BAWA KE MUKA PENGADILAN





KENYATAAN MEDIA

ANGKATAN MUDA KEADILAN SELANGOR

PARTI KEADILAN RAKYAT 

06hb JUN 2009

AMK SELANGOR DESAK AGAR DALANG SKANDAL PKFZ DI BAWA KE MUKA PENGADILAN

 

          Angkatan Muda Keadilan Selangor mendesak agar pihak berkuasa bukan sekadar menyiasat tetapi segera membawa ke muka pengadilan dalang disebalik skandal projek Port Klang Free Zone (PKFZ). Kenyataan yang tegas ini berikutan penggunaan wang rakyat yang amat besar digunakan dalam projek ini.

        AMK Selangor juga bertegas agar satu Suruhanjaya Penyiasatan Bebas ditubuhkan yang mempunyai kuasa untuk menyiasat skandal PKFZ ini secara menyeluruh dan bebas. Suruhanjaya Penyiasatan Bebas ini boleh memanggil semua pihak yang terlibat dengan bebas dan tanpa tekanan daripada mana-mana pihak.

        AMK Selangor menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia bertindak pantas sepertimana ketegasannya menyiasat kes Lembu dan Lexus sebelum ini. Kita mahu SPRM menunjukkan professionalisme dan kredibilitinya yang sebelum ini teruk dikecam daripada pelbagai pihak. AMK Selangor mempersoalkan pihak SPRM apakah tidak berminat untuk membuat siasatan skandal PKFZ ini yang jumlah mencecah Billion Ringgit Malaysia?.

        AMK Selangor juga menggesa agar isu ‘conflicts of interest’ pihak-pihak tertentu juga disiasat segera. Kita mahu pihak kerajaan dan agensi penguatkuasaan tegas dan bertindak mendakwa pihak-pihak berkenaan jika bukti yang diperolehi mencukupi untuk membawa kes ini ke pihak mahkamah.

        Akhirnya, AMK Selangor berharap agar Skandal PKFZ ini dibongkar dan disiasat dengan menyeluruh. Kita mahu wang rakyat dan negara diselamatkan daripada terus menjadi mangsa kerakusan beberapa pihak tertentu.


Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan AMK Selangor