Jumaat, 19 Mac 2010

Isu Fatwa Ulama Tersohor Dunia Ditolak


KUALA LUMPUR 18 MAC – Pertanyaan jawab lisan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Balik Pulau Mohd Yusmadi Mohd Yusoff berkenaan dengan fatwa yang dikeluarkan oleh Sheikh Dr Yusof Al-Qaradawi telah ditolak dari dibincangkan di Dewan Rakyat pada hari ini dengan alasan ia bersifat subjudis.Yusmadi menyifat Perdana Menteri dan Menteri Agama Barisan Nasional (BN) perlu menjawab soalan ini bagi mengetahui pendirian yang di ambil oleh Kerajaan terhadap fatwa yang dikeluarkan oleh Ulama tersebut.

Beliau yang kecewa dengan penolakkan itu kerana kerajaan tidak pernah mengambil berat tentang masalah Syariah yang berlaku di dalam negara ini.

“Saya mengesa kerajaan Malaysia menjawab dan membuat pendirian tentang fatwa tersebut. Angkatan Muda KEADILAN telah menghantar salinan VCD kepada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan juga kepada Menteri Agama pada 11 Mac yang lalu tetapi sehingga sekarang kita tidak mendapat maklum balas dari tindakan tersebut,”.

“Kenapa mereka perlu takut untuk mengeluarkan pendirian mereka. Sheikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerima anugerah Tokoh Maal Hijrah Peringkat Antarabangsa yang dikurniakan oleh Yang Di-Pertuan Agong, kenapa kita nak sangsi dengan fatwa yang beliau keluarkan.

“Saya mencabar Perdana Menteri jika tidak mahu mengambil pendirian menarik balik gelaran tersebut dan perlu di umumkan di dalam dewan yang mulia jika alasan yang mereka berikan tindakan ulama tersebut mencampuri urusan dalam negara,” jelasnya.

Pendirian yang diambil oleh Barisan Nasional dalam membincangkan soal sedemikian dilihat ketidakseriusan kerajaan dalam memperjuangkan soal agama dalam negara ini.

Sumber: Suara-Keadilan

Pejabat Ketua Angkatan Muda Keadilan

Malaysia