Rabu, 15 September 2010

Hari Malaysia : Hormati Hak dan Kuasa Kerajaan Negeri

Kenyataan Media

Angkatan Muda Keadilan Selangor

Parti Keadilan Rakyat

16 September 2010

Hari Malaysia : Hormati Hak dan Kuasa Kerajaan Negeri

Angkatan Muda Keadilan Selangor menegaskan 16 September yang merupakan Sambutan Hari Malaysia perlu memperkukuh semangat rakyat Malaysia untuk membina sebuah negara yang progresif dan dinamik di peringkat antarabangsa.

Malahan 16 September perlu diingati sebagai tarikh keramat yang menyatukan negeri-negeri di Malaysia. Maka,adalah wajar kerajaan persekutuan menghormati kuasa negeri-negeri dalam beberapa hal tertentu yang telah termaktub di dalam perlembagaan persekutuan.

Apa ertinya kita meraikan hari 16 September sebagai Hari Malaysia tetapi kerajaan persekutuan dalam perkara-perkara tertentu tidak menghormati kuasa dan hak kerajaan negeri.

Dalam hal ini, AMK Selangor menggesa agar isu air antara kerajaan persekutuan dan Selangor dapat diselesaikan segera dengan mengembalikan pengurusan air di Selangor kembali kepada kerajaan negeri Selangor. Ianya bagi memastikan kebajikan rakyat dalam bekalan air Selangor terus terbela.

Malahan kita juga menggesa agar kerajaan persekutuan mengembalikan hak dan royalti minyak kepada negeri-negeri berkenaan dengan segera dan pada kadar peratusan yang lebih adil dan munasabah.

AMK Selangor juga mendesak dalam isu peruntukan kewangan daripada kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri Selangor agar dipertingkatkan dan tiada kekangan politik untuk menyalurkan terus kepada kerajaan negeri Selangor.

Justeru,16 September akan lebih bermakna jika kerajaan persekutuan mengembalikan hak dan kuasa kerajaan negeri yang sudah termaktub dalam perlembagaan persekutuan.

Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan

Angkatan Muda Keadilan Selangor