Isnin, 10 Mei 2010

Malaysia Lebih Selamat Tanpa Reaktor Nuklear.

Kenyataan Media

Angkatan Muda Keadilan Selangor

Parti Keadilan Rakyat

10hb Mei 2010

Malaysia Lebih Selamat Tanpa Reaktor Nuklear.

Angkatan Muda Keadilan Selangor yakin Malaysia lebih selamat dan terjamin tanpa adanya loji reaktor nuklear. Keputusan kerajaan pusat membenarkan pembinaan loji yang dijangka beroperasi pada tahun 2021 mengundang pelbagai implikasi dan ketakutan rakyat. Justeru AMK Selangor bertegas untuk menolak keputusan ini dan akan menjalankan kempen besar-besaran kesedaran bahaya dan kesannya kepada rakyat dan alam sekitar.

AMK Selangor juga mempertikaikan kos pembinaan loji ini yang dikatakan murah tetapi pada realitinya amat mahal serta berisiko tinggi untuk menangani sisa buangan radioaktif. Malahan beberapa negara maju juga berhadapan masalah besar pengurusan reaktor nuklear dan terpaksa menutupnya.

Kita sewajarnya belajar daripada tragedi hitam kemusnahan Loji Nuklear Chernoyble yang telah mencemarkan alam sekitar. Kesannya sehingga kini masih amat dirasai oleh penduduk sekitar di sana. AMK Selangor tidak mahu loji nuklear ini menyebabkan negara dan rakyat dalam situasi cemas dan genting. Justeru, adalah lebih utama negara membangunkan teknologi tenaga hijau,mesra pengguna dan berisiko rendah.

AMK Selangor juga mempertikaikan keghairahan pentadbiran Dato’ Seri Najib Tun Razak yang mahu membina projek-projek mega dan berisiko tanpa mengambilkira pandangan rakyat dan keutamaan. Sebelum ini negara digemparkan dengan pelbagai bangunan retak dan runtuh yang pastinya telah mencalar keyakinan rakyat. Loji nuklear ini kehidupan rakyat semakin bimbang dan terancam.

Pengurusan sisa radioaktif yang sukar dikendalikan. Malahan jika sisa buangan nuklear ini di hantar keluar negara, pelabuhan dan jalan laluannya berdepan risiko tinggi untuk berlakunya perkara tidak diingini. Kita tidak mahu generasi masa hadapan menerima kesannya akibat kegagalan kita membuat keputusan tepat.

Khairul Anuar Bin Ahmad Zainuddin

Ketua AMK Selangor