Ahad, 28 Disember 2008

PKR Perak pun bergelora !


Krisis PKR Perak 3
Posted by matsamankati
December 28, 2008


Sedutan siri lalu….
Aku tak la mengharapkan dua EXCO melakukan sesuatu yang luar biasa dalam potfolio masing-masing. Aku tak harapkan program-program rakyat yang revolusioner dari depa berdua…sebab aku paham depa ni takat mana. Tapi kalau Anwar pun boleh ikut cakap depa….yang tu aku tak paham.
La ni aku paham….selepas Jamaludin pergi berjumpa Hj. Osman dua hari lalu. Dan esok..hari Ahad…Hj. Osman akan datang ke Perak untuk berjumpa Ketua-Ketua Bahagian diPerak.
Walaupun Hj. Osman meminta Setiausaha Perhubungan Negeri memanggil mesyuarat esok, tapi S/U enggan melakukannya dan meminta Hj. Osman menggugurkannya dari jawatan S/U Perhubungan Negeri, sebagai tanda protes. Hj. Osman terpaksa meminta Chegu Mat menjadi S/U, walaupun Chegu Mat dah lama pencen…kesian orang tua tu.
Jadi..kembali lah PKR Perak kezaman pra 2004, mungkin kali ini berbeza sikit..sebab harta rampasan banyak lagi. Tapi mengapa Hj. Osman sanggup datang balik kePerak, sedangkan dia bukan ada jawatan dalam kerajaan negeri…jawatan dalam GLC pun dah habis diisi? Yang tu tak perlu risau…Jamaludin dan Kapt. Osman ada dibelakangnya.
Penyusunan semula semua ketua-ketua perhubungan negeri dibuat sebagai persiapan menghadapi pemilihan parti tahun depan. Ooops! ada orang kata pemilihan parti hanya akan dibuat pada tahun 2010!
Bulan Februari depan..satu Kongres Khas akan diadakan untuk meminda perlembagaan…termasuk untuk mencadangkan supaya pemilihan parti dibuat dua tahun sekali. Maknanya…pemilihan akan diadakan tahun depan.
Sesiapa yang mendapat maklumat ini…sudah pasti mempersiapkan diri untuk memperkuatkan pengaruh. Dan dua orang yang mendapat maklumat awal ialah Azmin dan Dato Kamarul Baharin. Dan pemilihan Hj. Osman dirancang oleh Azmin dan Kamarul, dengan mendapat sokongan Jamal dan Kapt. Osman.
Jamal dan Kapt. Osman membangkitkan soal tidak boleh bekerjasama dengan Hj. Ismail. Dan Azmin mencadangkan supaya Hj. Ismail digugurkan dan digantikan oleh Hj. Osman, kononnya untuk melicinkan pentadbiran parti.
Memang tidak ada kerjasama diantara dua EXCO ini dengan Perhubungan negeri. Jamal dan Kapt. Osman selalu tuang mesyuarat PKR Negeri…dan kalau datang pun..bukan nak bagi tau tentang apa yang kerajaan negeri buat, sebaliknya menjadi pembangkang dalam parti. Tanya la Ketua Bahagian, apa maklumat tentang kerajaan negeri yang diperolehi dari dua EXCO ini?
Habuk pun tarak. Yang ada..hanya cerita peribadi mereka. yang ni tak payah tanya depa pun orang tau. Sampaikan ada EXCO yang tubuh syarikat sendiri…guna nama sendiri..untuk sapu projek dalam portfolio dia. Ada akai ka? nak kata apa? ini la EXCO yang kita ada.
Hj. Ismail memang aku tahu dengan sikap no-nonsense. Ramai Ketua Bahagian marah kat dia pasai tak dapat jawatan dalam GLC. Hello brader!… kalau Ketua Bahagian tu ada kelayakan atau kemampuan…lain cerita la. Tapi kalau bahagian pun tak tau nak urus…macam mana nak urus GLC. Lagi pun…mana ada GLC yang buat duit? semua tengah mati, kecuali MajuPerak…yang tu pun Pas dah pegang.
Azmin memberitahu Anwar supaya melantik Hj. Osman kerana dia tahu Hj. Osman memang member dia..dan boleh menjanjikan sokongan dalam pemilihan parti nanti. Malah Azmin memberitahu Anwar bahawa Hj. Osman bersedia berpindah ke Ipoh sedangkan Hj. Osman sendiri belum membuat keputusan untuk berpindah…sebab bisnesnya di Kelang.
Bila ditanya oleh Anwar, Hj. Osman meminta masa untuk berfikir…tapi didesak oleh Azmin untuk menerima perlantikan itu. Akhirnya Hj. Osman menerimanya.
Semua orang tahu…apa kata Azmin…itulah kata Anwar. Dan Anwar membuat keputusan ini tanpa berbincang dengan sesiapa. Malah Dr. Lee Boon Chye, sebagai penyelaras PKR Negeri Perak tidak diminta pendapatnya. Mustafa Kamil Ayub sebagai Naib Presiden pun tak tahu.
Azmin semakin takut dengan populariti Mustafa Kamil Ayub diPerak. Dia takut kalau-kalau Mus mendapat sokongan melebihinya dalam pemilihan nanti. Maka…pengaruh Mustafa Kamil perlu dibendung.
Nama Mustafa Kamil Ayub telah dicadangkan untuk menduduki jawatan dalam Lembaga Air Perak…tetapi tiba-tiba namanya hilang. Sapa punya kerja? Jamaludin. Nama Mustafa Kamil Ayub telah digantikan dengan Zamri, Pegawai Khas Jamaludin…tanpa pengetahuan PKR Negeri. Whoa!!! memang terror.
Anwar kata..Hj. ismail tidak dipecat..malah masih memegang jawatan Pengarah Pilihanraya Negeri, dan Zakaria dari Pahang juga tidak dipecat sebaliknya dibawa ke Jawatankuasa Pilihanraya Pusat.
Betul la….tapi ini keputusan Anwar atau keputusan Azmin? Dua-dua depa ni, Hj. ismail dan Zakaria diletakkan didalam Jawatankuasa Pilihanraya…bawah sapa? Bawah Azmin! Azmin adalah Pengarah Pilihanraya Pusat, dan dua Pengerusi Perhubungan Negeri tiba-tiba diletakkan dibawah Azmin, manakala penggantinya adalah orang kuat Azmin. Lagi terror!
Anwar tak payah masuk Umno…sebab perlahan-lahan…kepimpinan PKR akan digantikan dengan orang-orang Umno. Anwar memerlukan sekurang-kurangnya 20 Ahli Parlimen dari Umno untuk mengambil alih kerajaan pusat..dan apa yang dilakukan sekarang ini ialah menyediakan ruang untuk mereka ini.
Para reformis dan para pendemonstrator akan menjadi daun kari. Dan tukang masak akan dipuja dan dipuji…manakala daun kari akan dikuis ketepi.
Nasib la…….
Abraham Lincoln once defined democracy as government of the people, by the people, for the people. But PKR is amending that to a government off the people, buy the people, far from the people.